Tuesday, May 4, 2010

Apa ada pada nama

Pemberian nama kepada anak-anak adalah sesuatu yang penting. Nama yang diberikan haruslah membawa maksud yang baik. Bak kata orang "nama itu doa". Kenapa? Sebab orang akan memanggil kita dengan nama kita. Kalau nama kita membawa maksud baik, bermakna orang tu telah mendoakan kita yang baik-baik.

Contohnya, kalau nama kita "syukran" yg membawa maksud "yang bersyukur". Maka setiap kali kawan-kawan memanggil Syukran, mereka telah mendoakan kita - yang bersyukur. Secara tidak langsung membentuk peribadi kita menjadi orang yang sentiasa bersyukur. InsyaAllah.
Tapi jangan pulak disingkatkan nama jadi "Syuk" @ "shark". Yelah nama glamour. Dah bawak maksud lain.

Masa nak pilih nama anak-anak, i bagi requirement:

a. single name - no Ahmad, no Mohd etc
b. 3 suku kata. Not too short n not too long
c. Doesnt start with A or Z. Sebab i dah rasa mcm mana nama start dari A. Nama A yg selalu kena panggil dulu. Mr Hubby plak start with Z. Selalu je last kena panggil.

Maka terhasil lah
1. Muqtasaem yang membawa maksud "pegangan yang teguh". Ni Mr Hubby yang pilih.
2. Nadhirah yang membawa maksud "berseri-seri". Ni i yang pilih.

Simple. Yang penting kena panggil penuh. Kalau ada 2 nama pun, letih mulut nak sebut semua kan? Last-last terus jadi 'nama glamour' yang dah takde maksud.

4 comments:

  1. Fin sokong 1001%. Sama ciri2 kitorg carik nama. Panggilan ibu bapa pada anak2 tu penting. Fin ada tengok kes mak bapak dia panggil di Busyuk. Kesian tengok hidup dia tak lancar. Ada jer tak kena. Ibu bapa sendiri yang doakan setiap kali panggil dia. Dan owh nama glamer Fin tak suka gak. Takmo jadi cam Fin...nak mcm my hubby org panggil penuh 'Adam'. Suka sgt.

    ReplyDelete
  2. simple n senang org ingat kannn :)

    ReplyDelete
  3. BETUL2...saya sokong....kalu leh nama tu biar dipanggil penuh kan.....2@3 suku kata dah ok....panjang sgt pun x ok...takut dipendekkan..terus hilang maksud tue.....

    ReplyDelete
  4. takut bila dipendekkan jadik lain lak maksud. kalau baik2 tkpe kann..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails