Thursday, August 7, 2014

Who moved my cheese

'Change' atau perubahan satu perkataan yang kalau disalah praktikkan boleh menjadi baik atau buruk. berubah menjadi baik atau berubah mendai kurang baik. Teringat masa saya bekerja di PETRONAS, masa tu kecoh pasal outsourcing. Ex-boss saya menyarankan untuk membaca buku "Who Moved my Cheese" by Dr Spencer Johnson



Menariknya buku ini, dia menggunakan analogi tikus yang mencari kejunya. The gist of the book its about changing. Terutama di tempat kerja, management bertukar, polisi syarikat berubah, business pun berubah. Dan bila perubahan berlaku, adakah kita sebagai pekerja tidak berubah? Takkan masih di takuk yang lama.

Begitu juga dengan our personal life. Kita sentiasa perlu berubah untuk menjadi yang terbaik. "Old habits die hard". Memang betul susah nak mengubah sesuatu yang dah menjadi habit. Contoh habit merokok. Cuba tanya perokok tegar, susah nak lepaskan habit merokok.

Nak berubah kena ada caranya. Tak perlu berubah secara drastik. Sebab kemungkinan besar perubahan itu tidak kekal lama. Do a little change but persistenly. It will gradually become a habit. Got it?

Contoh perokok, kalau nak berhenti merokok. Mungkin mula-mula kurangkan bilangan rokok sehari. Mula-mula kurangkan 10% kemudian 30%, lama-lama 100%.

Berubah untuk kebaikan, insyaAllah ada jalannya. Yes we can ;)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails